31.3.2013

Lisää evankelisten kristittyjen pidätyksiä Eritreassa

Maaliskuun 5. päivänä 2013 noin 125 eritrealaista kristittyä pidätettiin ja pahoinpideltiin. He osallistuivat jumalanpalvelukseen seurakunnassa, joka ei kuulunut Eritrean valtion hyväksymiin kirkkokuntiin.

Pidätetyt olivat evankelikaalisen kirkkokunnan jäseniä Barentun kaupungista.

Vuonna 2002 Eritrean hallitus, jota johtaa diktatuurin ottein, presidenttin Afeweki kielsi kaikkien muiden kirkkokuntien toiminnan paitsi ortodoksisen, katolisen ja luterialaisen.

Kansainväliset ihmisoikeusjärjestöjen mukaan maassa on vangittuna vähintään 2000 eritrealaista kristittyä heidän uskonnollisen toimintansa takia.

Lähde: WEA Religious Liberty News

22.3.2013

3000 muslimia hyökkäsi kristittyjä vastaan

Noin kolmen tuhannen muslimin muodostama väkijoukko poltti maaliskuun 9. päivänä 178 kristittyä kotia ja kaksi kirkkoa Lahoren Joseph Colony-alueella Pakistanissa. Hyökkäys sai alkunsa huhusta, jonka mukaan Sawan Masih -niminen kristitty mies olisi halventanut profeetta Muhammedia.

Väkivalta alkoi maaliskuun 8. päivänä muslimien perjantairukouksen jälkeen. Yli sata muslimia hyökkäsi Sawan Masihin kotiin ja pahoinpiteli hänen vanhan isänsä. Hyökkäyksen jälkeen väkijoukko vei Masihin putkaan ja häntä syytettiin islamin pilkasta pakistanilaisen rikoslain pykälän 295-C:n perusteella. Sadat kristityt pakenivat alueelta myöhään perjantai-iltana koska pelkäsivät turvallisuutensa puolesta.

Lauantaina tuhannet muslimit tulivat alueelle ja hyökkäsivät kahteen kirkkoon sekä kristityiden omistamiin taloihin ja kauppoihin. Poliisit olivat tulleet paikalle jo ennen hyökkäystä, mutta eivät pystyneet puolustamaan kristittyjä suurta väkijoukkoa vastaan. He  kehottivat kristittyjä pakenemaan paikalta.

Ihmiset jättivät kotinsa ja pakenivat minne pystyivät. Valtavan väkijoukon ryöstöretki jatkui yli neljän tunnin ajan, jonka jälkeen he polttivat kaiken paikalta. Yhdenkään kristityn ei kerrota loukkaantuneen hyökkäyksessä, mutta heidän omaisuutensa varastettiin tai poltettiin hyökkäyksen aikana. Paikalla ollut kertoo: ”Palasimme paikalle myöhään illalla. Monet rakennukset paloivat edelleen ja savu peitti koko alueen.”

”Kristityt eivät halua palata poltettuihin taloihinsa, sillä he ovat kauhistuneita”, sanoi paikallinen kristitty. ”Minulla ei ole mitään muuta jäljellä kuin päälläni olevat vaatteet. Mitään ei ole jäljellä näissä hiiltyneissä taloissa.” Paikallinen ihmisoikeusaktivisti kertoi: ”Joseph Colonyn asukkaat ovat Lahoren köyhimpiin ja nyt monet heistä ovat menettäneet kaiken. On ehdottoman tärkeää että hallitus pitää lupauksensa tuhojen korjaamisesta. On kuitennkin lohduttavaa kun olemme koko päivän vastaanottaneet viestejä ja tukea muslimiystäviltämme. Se muistuttaa meitä siitä, että maallamme edelleen on sielu.”

Tuhannet kristityt Lahoressa, Karachissa ja Islamabadissa protestoivat sunnuntaista väkivaltaa vastaa ja syyttivät poliiseja, jotka epäonnistuivat suojelemaan Joseph Colonyn kristittyjä. Myös Pakistanin lait islaminpilkasta tuomittiin voimakkaasti. Pakistanin hallituksen mukaan pilkkalait on asetettu lisäämään harmoniaa maassa. Käytännössä lakeja käytetään uskonnollisten vähemmistöjen sortamiseen.

Ihmisoikeusjärjestö Human Rights Watchin mukaan maassa on nostettu 1400 syytettä islamin pilkkalain perusteella lain voimaantulon jälkeen. Laki asetettiin vuonna 1986. Tällä hetkellä Pakistanissa noin 16 vangittua odottaa kuolemantuomion julistamista islamin pilkasta syytettyinä. Monet heistä ovat kristittyjä. 20 ihmistä istuu elinkautista vankeutta islamin pilkasta tuomittuina. Jos Masih tuomitaan, hänkin voi saada kuolemantuomion.

Pakistanin pääministerin neuvonantaja uskontojen välisissä kysymyksissä, tri Paul Bhatti, on tuominnut tapauksen ja kehottaa kaikkia Pakistanin viranomaisia takaamaan maan kristittyjen turvallisuuden.

Lähteet: MKY, www.assistnews.net, www.persecution.org
.

17.3.2013

Libya, kristittyjä pidätetty, yksi kuollut vankilassa

Egyptiläinen kristitty liikemies, Sherif Ramsis, pidätettiin Libyan Bengasissa helmikuun 10. päivänä (2013). Tämän jälkeen viranomaiset ovat pidättäneet lisäksi neljä egyptiläistä kristittyä ja kolme ei-arabikristittyä. Ramsis omisti pienen tulostuspalveluyrityksen ja kirjakaupan, joka myi kristillisiä ja ei-uskonnollisia kirjoja.

Muita pidätettyjä on käsitelty asiallisesti, mutta egyptiläiset ovat kärsineet ruuan ja lämpimien vaatteiden puutteesta. Heidän on täytynyt nukkua kylmällä betonilattialla. Heitä on myös kidutettu lisätietojen saamiseksi. Yksi näistä miehistä, Ezzat Hakim Atallah, kuoli vankilassa maaliskuun 10. päivänä kärsittyään vakavista rintakivuista. Hän oli  käynyt sairaalahoidossa neljä päivää aiemmin, mutta hänet palautettiin selliinsä, jossa hän kuoli. Ezzat Hakim Atallah oli myös toiminut liikemiehenä Libyassa jo kymmenen vuotta. Hänellä on vaimo ja kaksi nuorta lasta.

Virallisesti pidätettyjä on syytetty vakoilusta. Mutta valtion turvallisuuspalvelun tiedottaja Hussein Bin Hmeid sanoi Reutersille, että neljä kristittyä pidätettiin alunperin kristillisten kirjojen välittämisestä ja käännyttämisestä. Hän sanoi Libyan olevan sataprosenttisesti islamilaisen ja käännyttämisen "vaikuttavan kansallisen turvallisuuden."

Kun Ramsis pidätettiin ja häneltä kysyttiin, kuinka hän ajatteli voivansa jakaa Raamattuja Libyassa, hänen kerrottiin vastanneen pidättäjille, "Minulle sanottiin, että Libya olisi vapaa maa."

Libyassa on hyökätty kristittyjä ja kristillisiä symboleja vastaan aiemmin. Joulukuussa kaksi egyptiläistä kristittyjä kuoli ja kaksi haavoittui, kun ääri-islamilaiset heittivät kotitekoinen pommin kopti-ortodoksiseen kirkkorakennukseen Dafniyassa, Länsi Libyassa. Usean katolisen yhteisön nunnat ovat joutuneet lähtemään Cyrenaican provinssista saatuaan vakavia tappouhkauksia.

Muutaman viime viikon aikana noin sata egyptiläistä koptikristittyä on pysäytetty aseellisten ryhmien toimesta. Heidän päänsä ajettiin  paljaaksi ja heidät karkotettiin Libyasta.

Viime kuukausien kehitys on paha takaisku vapauden kehittymiselle Libyassa. Toivottavasti libyalaiset seisovat vapauden puolesta, jonka edestä he taistelivat kaksi vuotta sitten.

Lähde: Open Doors, Middle East Concern, Youm 7
.

Ugandassa happohyökkäys kirkkoon

Perjantaina, helmikuun 15. päivänä (2013) tuntemattomat hyökkääjät heittivät happoa Gospel Life Church International -kirkon kuistille. Kirkon jäsenet olivat kokoontuneet yörukoustapahtumaan. Tapahtuma on ilmoitettu poliisille ja se uutisoitiin paikallisessa lehdessä. Poliisi ei ole tehnyt pidätyksiä tapahtuman takia.

Saman kirkon pastori Umar Mulinde joutui jouluaattona 2011 vastaavan hyökkäyksen kohteeksi. Umar Mulinde on kääntynyt muslimista kristityksi. Pastori Umar oli lähdössä kirkosta kun kristittynä esiintynyt mies tuli hänen luokseen. Mies kaatoi happoa pastorin kasvoille samalla kun toinen mies kaatoi sitä hänen selkäänsä. Hyökkääjät poistuivat juosten paikalta ja huusivat "Allahuakbar" (Allah on suurin). Happo poltti 30 % kasvoista ja sokaisi toisen silmän. Pastori Umar sai lääketieteellistä hoitoa hapon jälkiin ulkomailla vuoden ajan.

Lähde: VOM Be-A-Voice Network -uutiskirje
.

14.3.2013

Johan Candelin: Pienet askelet voivat johtaa vainoon

Pitkän linjan ihmisoikeus- ja uskonnonvapaustyöntekijä, rovasti Johan Candelin Kokkolasta, on havainnut ilmapiirin Suomessa muuttuneen kielteisemmäksi herätysliikkeille ja herätyskristityille. YK:ssa ja Maailman evankelisen allianssin yhteydessä jo pari vuosikymmentä työskennellyt Johan Candelin on todennut vainon olevan usein päätepiste kolmen askeleen tiellä. Kaksi ensimmäistä vaihetta ovat disinformaatio ja diskriminaatio.

Candelin toteaa, että ensin jostakin ihmisryhmästä levitetään disinformaatiota eli väärää ja valheellista tietoa. Ryhmään kuuluvista annetaan julkisuudessa jatkuvasti samansuuntainen, yksipuolisen kielteinen kuva.

- Heidät esitetään esimerkiksi vihamielisinä, ahdasmielisinä ja yksipuolisina ihmisinä, jotka aiheuttavat jakautumista ja vastakkainasettelua, kuvittelevat olevansa aina oikeassa eivätkä pysty yhteistyöhön, Candelin kuvailee.

"Nehän on kaikki samanlaisia"

- Tyypillistä on myös, että ruokitaan luuloa, että kyseiseen ryhmään kuuluvat ihmiset ovat kaikki samanlaisia, hän huomauttaa.

Tällainen väärä tieto muuttaa Candelinin mukaan niiden käsityksiä, jotka eivät tiedä mitään kyseisestä ihmisryhmästä. Lisäksi se vahvistaa niiden asenteita, jotka jo ennestään suhtautuvat kielteisesti tai epäilevästi tähän ryhmään.

- Väärän tiedon levitessä toiset alkavat pitää yksittäistä ihmistä epäilyttävänä vain, koska hänellä on jonkinlainen yhteys tällaiseen ryhmään, jonka kaikkia jäseniä luullaan tietynlaisiksi. Jos esimerkiksi joku uskoo kaikkien suomenruotsalaisten olevan tietynlaisia, hän leimaa kenet tahansa juuri sellaiseksi vain siksi, että tämä sattuu olemaan suomenruotsalainen, Candelin selvittää.

Väärä informaatio synnyttää syrjintää

Seuraava askel kohti vainoa on diskriminaatio eli syrjintä.
- Kun tietyn ihmisryhmän maine on ensin valheellisilla tiedoilla tahrattu, siihen kuuluvilta alkaa esimerkiksi tukkiutua pääsy joihinkin töihin yhteiskunnassa tai kirkossa. Heille ei suoda samoja oikeuksia kuin muille, koska heidän katsotaan olevan sellaisia, etteivät ne kuulu heille. Heidät halutaan yksinkertaisesti seuloa pois, Johan Candelin selittää.

Syrjittävän ryhmän todellisesta olemuksesta ja yksityisistä jäsenistä tietämätön enemmistö ei välitä tästä syrjinnästä. Myös monet, jotka tietävät tästä ihmisryhmästä annetun kuvan virheelliseksi, ovat hiljaa. He eivät lähde oikaisemaan väärää tietoa esimerkiksi kertomalla kaikesta hyvästä, mitä kyseisen ihmisryhmän piirissä tapahtuu, koska eivät halua, että heitä pidetään siihen kuuluvina.

- He sulkevat suunsa silloinkin, kun alkaa toteutua kolmas askel eli syrjittyjen avoin vaino, Johan Candelin pelkää.

Ainoastaan lainsäädäntö voi suojella vainoilta

Candelinin mukaan ainoa, mikä pidättelee tilannetta etenemästä vainoihin asti, on lainsäädäntö, joka takaa ihmisille tietyt ihmisoikeudet ja uskonnonvapauden. Jos se antaa mahdollisuuden vainota jotakin ryhmää, siitä seuraa väistämättä avointa vihamielisyyttä ryhmän jäseniä kohtaan.

- Tilannetta ei tietenkään helpota se, että kaikkiin ihmisryhmiin kuuluu yksilöitä, jotka puheillaan tai käytöksellään ovat omiaan antamaan koko ryhmälle kielteisen maineen, Candelin arvelee.

Asenteet Suomessa ovat kiristyneet

Johan Candelin on sitä mieltä, että edellä kuvatun kaltaiset askelet voivat koskea monenlaisia ryhmiä yhteiskunnassa. Hänen mielestään Suomen herätyskristityistä julkisuudessa annettu kuva ja heihin eri tahoilta kohdistuva kritiikki on viime vuosina muuttunut niin, että tilanteesta on syytä olla huolissaan.

Candelin näkee selvän asennemuutoksen suhteessa herätyskristittyihin ja herätysliikkeisiin. Hänen mukaansa monet niiden ryhmien jäsenet, joihin on kohdistunut disinformaatiota ja diskriminaatiota, tulevat hyvin varovaisiksi ilmaisemaan vakaumustaan ja uskoaan julkisesti.
Kirkko ampuu itseään jalkaan

- Usein tästä silti kyllä seuraa, että herätyskristityt kasvavat. Heille tulee kuitenkin myös kiusaus alkaa eristäytyä heitä jatkuvasti kritisoivan ja huonosti kohtelevan kirkon ja yhteiskunnan toiminnasta.

Tätä herätysliikkeet itse eivät Candelinin mielestä silti halua.
- Toisaalta heillä olisi juuri tällaisessa tilanteessa mahdollisuus löytää toisensa uudella tavalla ja harjoittaa eräänlaista gulag-ekumeniaa.

- Viime vuosien asennemuutosten kaikkein suurin häviäjä on kirkko. Se ampuu itse itseään jalkaan, jos se suosii tällaisia muutoksia, Candelin sanoo.

Juuri tänä aikana kirkko hänen mielestään tarvitsee kipeästi nimenomaan herätysliikkeitä.

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/3225/johan_candelin_pienet_askelet_voivat_johtaa_vainoon

10.3.2013

Islamistijärjestö on hyökännyt hinduja vastaan

Islamistijärjestö Jamaat Shibiriin aktivistit jatkavat koko maanlaajuista väkivaltaa Bangladeshissa. Heidän yhteenottonsa viranomaisten kanssa johti viiden ihmisen kuolemaan ja 150 ihmisen loukkaantumiseen. Loukkaantuneista kymmenen oli poliiseja. Nyt muutaman päivän kestäneiden levottomuuksien aikana on menehtynyt kaikkiaan 48 ihmistä ja tuhansia loukkaantunut.

Väkivaltaisten hyökkäysten pääkohteina ovat olleet uskonnolliset vähemmistöt, erityisesti hindut, ja poliisiviranomaiset. Jamaat Shibir on iskenyt kyliin ja hindujen pyhäkköihin. Iskuista ovat kärsineet tuhannet hinduperheet. Ryhmä on myös polttanut autoja ja junia sekä tuhonnut rautatietä maan eri osissa. Joillakin paikkakunnilla kirkkoja on heitetty kivillä ja Jaipurhatissa on hyökätty kristilliseen keskukseen. Jamaat Shibir on tärvellyt kirkkoja, retkeilymajoja, koteja ja muuta omaisuutta.
 
Maaliskuun (2013) alussa Suomalaisen kristillisen järjestön kaksi bangladeshilaista yhteistyöhenkilöä pysäytettiin Jamaat Shibirin toimesta. Islamistit halusivat työntekijöiden lopettavan työskentelyn kristityn järjestön leivissä ja siirtymään heidän puolelleen sotaan ”islamin säilyttämiseksi”. Järjestö on kohottanut paikallisia yhteistyöhenkilöitä erityiseen varovaisuuteen.

Jamaat-ryhmittymä käyttää moskeijoita tavallisten ihmisten yllyttämiseen hyökkäyksiin hallitusta ja ei-muslimeja vastaa. Hyökkäyksien julistetaan olevan islamin suojelemista. Ryhmän johtohahmoja on äskettäin tuomittu vuoden 1971 itsenäisyyssodanajan rikoksista. Osa järjestön johtajista odottaa vielä tuomiotaan. Jamaat-ryhmä järjesti myös 48-tuntisen maanlaajuisen lakon vaatien johtajiensa vapauttamista. Ryhmä julistaa johtajiensa vangitsemisen olevan hyökkäys islamia vastaan.

Hallituksen tiedusteluosasto on varoittanut vähemmistöryhmiä ja kehottanut heitä erityiseen varovaisuuteen, sekä pyytämään tarvittaessa poliisin apua. Kaikkia seurakuntia ja kirkkoja on tiedotettu tilanteesta ja heitä on kehotettu varovaisuuteen.

Lähde: MKY-viikkoraportti
.

4.3.2013

Väkivaltainen hyökkäys kristittyjä vastaan Intiassa

Sotilaalliset joukot hyökkäsivät kristittyyn kirkkoon Intian keskiosissa. Poliisit tulivat hälytettynä paikalla, mutta eivät estäneet hyökkäystä. Useat kristityt loukkaantuivat ja seurakunnan pastori joutui katoamaan maan alle.

Hyökkäys tapahtui helmikuun 8. päivänä Rajnandgaon kaupungissa Chhattisgarhissa. Noin 300 kristittyä oli kerääntynyt kolmipäiväisen konferenssiin. Tilaisuudessa oli osallistujia myös naapuriosavaltioista Maharashtrasta, Länsi-Bengalista, Orissasta ja Madhya Pradeshista.

”Kaikki sujui hyvin ensimmäisenä päivänä ja aina toisen päivän iltapäivään asti”, kertoi paikalla ollut kristity. Hän haluaa pysyä nimettömänä koska pelkää hyökkääjien kostoa. Noin kello kolme paikalle saapui yli 30 nuorta miestä, jotka keskeyttivät tilaisuuden. Hyökkääjät kuuluivat erilaisiin hindujen nationalistiryhmiin, kuten Bajrang Daliin, Shiv Senaan ja Dharma Senaan.

”He alkoivat pahoinpitelemään läsnäolijoita, repimään rikki Raamattuja, loukkaamaan kristittyjen Jumalaa ja tallaamaan lapsia maahan”, paikalla ollut kertoo. Useata hyökkääjiä ilmestyi paikalle, kasvot peitettyinä, kepeillä ja rautatangoilla aseistettuina. Miehiä, naisia ja lapsia hakattiin, kirkon omaisuutta ja ajoneuvoja vahingoitettiin. Kaaoksen keskellä kristityt pakenivat henkensä edestä. Poliisi hälytettiin paikalle, mutta he eivät keskeyttäneet hyökkäystä vaan seurasivat vain tilannetta.

Väkivaltainen hyökkäys jatkui iltakuuteen asti. Osa kristityistä sai vammoja päähän, korvien ja silmien lähettyville. Heidät vietiin lähellä sijaitsevaan sairaalaan. Rajnandgaon kristityt johtajat ottivat yhteyttä paikalliseen poliisikomisarioon, joka tuli paikalle ja aloitti tutkinnat. Poliisi valvoo nyt kirkon tiloja.

Kristityt voivat harjoittaa uskoaan avoimesti suurimmassa osaa Intiaa. Mutta joillakin Intian alueilla nationalistiset hindutva-järjestöt tekevät väkivaltaisia hyökkäyksiä kristittyjä vastaan.

Lähde: www.worldwatchmonitor.org ja MKY uutiskirje
.

2.3.2013

Kirkon johtajia murhattu ja kristittyjä pidätetty

Tämä vuoden (2013) helmikuussa Afrikassa tapahtui useita hyökkäyksiä afrikkalaisia kristittyjä vastaan. Kristittyjen vastaisen väkivallan kasvaminen on hälyttävä merkki vainojen lisääntymisestä tässä maanosassa.

Pohjois-Kamerunissa ammuttiin kaksi kristityksi kääntynyttä entistä muslimia. Abdoulaye ja Abakache kuolivat ammunnassa ja kolmas henkilö haavoittui vakavasti kun he olivat palaamassa kotiin kristillisestä konferenssista. Ampujat olivat ryhmä islamisteja. Islamistit olivat aiemmin uhanneet tappaa surmatut. Molemmat surmatut miehet olivat perheellisiä ja heillä oli useita lapsia.

Tansaniassa väkivalta kristittyjä vastaan alkoi siitä kun ei-muslimi teurastaja valmisti ruokaa tarjottavaksi hautajaisiin. Viha johtui siitä, että teurastusta ei tehty muslimien perinnäissääntöjen mukaan. Tapauksesta loukkaantuneet muslimit tappoivat pastori Kachilin.

Tansaniassa Zansibarin-saarella kaksi moottoripyörällä ajanutta miestä ampui katolisen pastorin Evaristus Mushin. Hän oli matkalla kirkkoon jumalapalvelukseen 17. helmikuuta. Kaksi päivää myöhemmin tuhopolttajat sytyttivät tuleen Siloamin kirkon. Nämä kaksi tapausta ovat vain osa viimeaikaisista hyökkäyksistä kirkkojen johtajia ja kirkkorakennuksia vastaan Tansaniassa.

Eritreassa viranomaiset pidättivät noin 40 eritrealaista kristittyä kodeistaan ja työpaikoiltaan 26. helmikuuta. Seuraavana päivänä pidätettiin 45 miestä ja naista. Heidät hakattiin ja marssitettiin kaupungin läpi poliisiasemalle. Tammikuun jälkeen Eritreassa on pidätetty 125 paikallista kristittyä heidän kristillisen uskonsa takia.

Eritrealaiset kristityt ovat hyvin pahoillaan siitä, että Eritrean hallitus jatkaa väkivaltaa heitä kohtaan. Open Doors -järjestön yhteyshenkilö toteaa: ”Kristityt rakasvavat maataan ja haluaisivat mahdollisuuden rakentaa yhteiskuntaa. He haluavat tehdä sen kuitenkin ilman, että heitä vaaditaan hylkäämään uskonsa."

Lähde: Open Doors UK -uutiskirje
.