24.3.2012

Arabi-kevät kääntymässä pimeäksi syksyksi

Kristitty mies on tuomittu kuudeksi vuodeksi vankeuteen Muhammedin loukkaamisesta hänen kiisteltyään islaminuskoisen työtoverinsa kanssa.

Koulussa sihteerinä työskennelleelle Makram Diabille määrätty tuomio on kaksi kertaa pidempi kuin mitä kyseisestä rikoksesta lain mukaan voidaan määrätä. Tuomio on herättänyt syytöksiä siitä, että tuomari suosi muslimeja. Vihainen 2500-päinen joukko kokoontui oikeustalon ulkopuolelle vaatimaan syytetyn kuolemaa. Osa oli varustautunut veitsin, mutta poliisit estivät heitä pääsemästä oikeussaliin. Diabin islaminuskoinen asianajaja Ahmad Sayed Gabali sanoi, että ei ollut kokenut mitään vastaavaa 18 vuotta kestäneen uransa aikana. Hän kertoi: “Yli 80 kantajia edustanutta islamistiasianajajaa lukitsi oikeussalin ovet sisältäpäin. He eivät päästäneet tuomaria ulos eivätkä minua sisään puolustamaan asiakastani.” Oikeudenkäynti kesti 10 minuuttia.

Syytteet Diabia vastaan nostettiin 23.2., melkein kaksi viikkoa sen jälkeen, kun hän oli käynyt kiivaan keskustelun koulussa töissä olevan salafisti-opettajan kanssa. Syytteet nosti toinen opettaja, joka ei ollut paikalla kiistan aikana. Sen allekirjoitti myös 11 muuta opettajaa. Koulun islaminuskoinen henkilöstö meni lakkoon, kunnes Diab pidätettiin. Virallisten asiakirjojen mukaan Diabin väitetään sanoneen, että Muhammed olisi ahdistellut seksuaalisesti opetuslapsiaan. Syytetyn sisaren mukaan Diab oli vain kysynyt oliko totta, että Muhammedilla oli 40 vaimoa.

Tuomiosta valitettiin ja valitus oli tarkoitus käsitellä 16. maaliskuuta. Tuolloin oikeustalon sisä- ja ulkopuolelle oli kerääntynyt 300 islaminuskoista asianajajaa, jotka eivät päästäneet Diabin asianajajaa oikeustaloon. Kantajia edustaneet asianajajat sanoivat, että muslimi ei saa puolustaa kristittyä. Koptikristityn asianajajan Peter Sarwatin mukaan tuolloin sovittiin, että kristityt asianajajat jatkaisivat Diabin puolustajina. Kaksi koptikristittyä asianajajaa tarjoutui tehtävään, mutta myöhemmin kantajien asianajajat päättivät, että Diab ei saisi edes kristittyjä puolustusasianajajia. Paikalle saapuneita egyptiläisen järjestön kahta islaminuskoista asianajajaa ja aktivistia pahoinpideltiin. Myös poliisijohtaja ja kaksi egyptiläisten sanomalehtien toimittajaa loukkaantuivat.

Oikeudenkäyntiä ei aloitettu, koska tuomari tiesi, että puolustusta ei ollut päästetty paikalle. Päätuomari pakeni salin takaovesta, sillä häntäkin uhkailtiin. Valituksen uudeksi käsittelyajankohdaksi on määrätty 5. huhtikuuta.

Lähde: Stefanus-lähetys, Barnabas Fund ja AINA

21.3.2012

Kaikki kirkon on tuhottava Persianlahden alueelta, sanoo saudi suurmufti

Saudi-Arabian suurmufti on antanut lausunnon, jonka mukaan olisi ”välttämätöntä tuhota kaikki alueen kirkot”. Hänen lausuntonsa seurasi Kuwaitin suunnitelmaa estää kirkkojen rakentaminen maassa.

Puhuessaan valtuuskunnalle Kuvaitissa, Sheikki Abdul Aziz bin Abdullah, painotti sitä, että koska tämä pieni Persianlahden valtakunta on osa Arabian niemimaata, olisi tarpeellista tuhota kaikki kirkot maasta. Asiasta raportoi arabimedia.

Saudi-Arabian korkea-arvoisimpiin islamilaisiin uskonnollisiin johtajiin kuuluvan Abdullahin lausunto mukaili vanhaa uskomusta, jonka mukaan muita uskontoja kuin islamia ei voida harjoittaa alueella.

Lausunnon antaja ei ole kuka tahansa, vaan Saudi-Arabian suurmufti on korkein uskonnollisen lain tulkitsija tässä sunnimuslimien kuningaskunnassa. Hän on myös Uleman (islamin tutkijat) korkeimman neuvoston (Supreme Council of Ulema) johtaja ja ”pysyvän tieteellisen tutkimuksen” (Standing Commitee for Scientific Research) johtaja sekä fatwojen laatija. Fatwa on islamilainen oikeudellinen lausunto tai julistus.

Kuvaitin parlamentin jäsen sanoi viime kuussa haluavansa kieltää kirkkojen ja ei-islamilaisten palvontapaikkojen rakentamisen Persianlahden maissa.

Osama Al-Munawer kirjoitti Twitter-viestissään esittävänsä lakiehdotuksen, jossa vaaditaan poistamaan kaikki kirkot maasta. Myöhemmin hän selitti, että olemassa olevat kirkot pysyisivät, mutta uusien ei-islamilaisten hartauspaikkojen rakentaminen olisi kiellettävä.

Lähde: Arabian business -verkkosivut
http://www.arabianbusiness.com/destroy-all-churches-in-gulf-says-saudi-grand-mufti-450002.html

Laosin ateistinen hallinto rikkoo uskonnonvapautta

Laosin ihmisoikeustilanne on heikko. Maassa tapahtuu usein ihmisoikeusrikkomuuksia, vankilaolosuhteet ovat erittäin huonot ja viranomaiset harjoittavat kidutusta. Ihmisoikeusrikkomusten kohteena ovat usein maan etniset vähemmistöt.

Maassa vainotaan kristittyjä intensiivisesti. Uskonnonvapausloukkaukset ovat tavallisia maaseudulla ja pienemmissä kaupungeissa. Vainojen takana ovat yleensä paikallisviranomaiset. Laosissa on kommunistis-ateistinen hallinto.

Laosissa on teoriassa uskonnonvapaus, mutta käytännössä se ei toimi. Käytäntö antaa paljon valtaa paikallisviranomaisille. Ennen kuin uskontoa voi harjoittaa, se tulee hyväksyttää paikallisviranomaisilla.

Laosin lait kieltävät tapahtumat, jotka saattavat aiheuttaa ”kaaosta” tai ”sosiaalista hajaantumista”. Viranomaiset vastustavat protestanttisten kristittyjen kasvua etnisten vähemmistöjen joukossa. Sen koetaan oleva osa USA:n johtamaa salaliittoa maan sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tuhoamiseksi ja kommunistivallan kaatamiseksi.

Kristityiltä kielletään perusoikeuksia, kuten koulutus ja lääketieteellinen hoito, heitä voidaan vangita, pakottaa uhkaillen ja kiduttaen kieltämään uskonsa ja heitä voidaan häätää kotipaikkakunniltaan heidän uskonsa tähden.

Laosista löytyy myös perinteistä esi-isien palvontaa harjoittavia etnisiä yhteisöjä, jotka vastustavat kristinuskoa kuolleiden henkien kostoa peläten.

2. maaliskuuta 2012 Viengphuka-alueen ainoa tunnettu kristitty, Khamla, kutsuttiin viranomaisten kokoukseen. Alue kuuluu Luang Namtha-provinssiin. Khamla oli vastikään kääntynyt kristinuskoon, kun hän oli parantunut pitkäaikaisesta sairaudesta naapurialueen kristittyjen esirukousten seurauksena.

Viranomaisten ojennettua ja kuultua Khamlaa hänelle annettiin uhkavaatimus kieltää uskonsa tai jättää kylä ennen maaliskuun 7. päivää. Paikalliset viranomaiset ovat päättäneet pitää kristinuskon Viengphuka-alueen ulkopuolella.

Helmikuun 18. päivä Luangprabang-provinssin Pakoo-alueen paikalliset viranomaiset antoivat kymmenelle kristitylle perheelle karkoitusmääräyksen. Perheille annettiin aikaa maaliskuun 18. päivään saakka joko kieltää uskonsa tai jättää kylänsä Hueygong. Kahdeksan näistä kymmenestä perheestä oli kääntynyt krisityksi muutamaa kuukautta aiemmin ilman Pakoon aluejohtajan, alueen uskontovirkailijoiden ja alueellisen kommunistipuolueen sihteerin lupaa.

Luangprabang-provinssin uskontoasioiden korkeimman virkamiehen, Bousee Chantuman, kerrotaan tarttuneen asiaan yrittäen saada karkoituspäätökseen muutosta perustellen sitä laittomaksi. Hänen itsensä pitäsi päättää provissinsa uskonnollisista asioista.

Tammikuun puolessa välissä paikalliset viranomaiset uhkasivat karkottaa 14 kristittyä perhettä, yhteensä yli 80 henkilöä, Ngoi-alueen Hueysellista ja Luangprabangin provinssista, elleivät he kieltäisi uskoansa. Kristityt pysyivät vakaumuksessaan, vaikka viranomaiset jatkoivat heihin kohdistuneita uhkauksia ja nöyryytyksiä.

Lähde: http://rlprayerbulletin.blogspot.com.au ja MKY-viikkoraportti

17.3.2012

Surmatun Pakistanin vähemmistöministerin, Shabhaz Bhattian, muistopäivä

Toinen päivä maaliskuuta (2012) on ensimmäinen vuosipäivä Pakistanin vähemmistöministeri Shabhaz Bhattin traagisesta murhasta. Islamilaiset ääriliikkeen edustajat murhasivat hänet koska Shabhaz vastusti Pakistanin pilkkalakeja. Pakistanin pilkkalakien perusteella voidaan Muhammedin, Allahin tai Koraanin pilkasta tuomita kuolemaan tai elinikäiseen vankeuteen. Lukuisat maan vähemmistöuskontojen harjoittajat ovat syytettynä ja vangittuna aiheetta lain perusteella. Kristinuskon vastustajat käyttävät lakia keinona kristittyjen vainoamiseen.

Bhatti oli voimakas vainottujen uskonnollisten vähemmistöjen puolestapuhuja huolimatta siitä, että hän kohtasi voimakasta uhkailua ja vastusta. Hän oli Pakistanin ainut kristitty ministeri. 2.3.2011 Bhatti ammuttiin kuoliaaksi hänen ollessaan matkalla hallituksen kokoukseen Ilsmabadissa. Teon takana epäillään olleen islamilaisia terroristeja.

Pakistanin kristityt ovat olleet huolissaan käynnissä olevan poliisitutkinnan uskottavuudesta. Murhan takana epäillään olevan yhteiskunnassa korkealla taholla olevia ja vaikutusvaltaisia islamisteja.

Lähde: WEA Religious Liberty -uutiskirje

7.3.2012

Sri Lankassa pastorin henkeä uhattu

Sri Lankassa, Ambalangodan kaupungissa, buddhistimunkit ovat uhkanneet paikallisen pastorin henkeä. Tapauksen johdosta poliisi kehotti seurakuntaa lopettamaan jumalanpalvelukset ja sulkemaan kirkon. Pastori on palvellut kylässään yli kymmenen vuotta. Hän toivoo saavansa jäädä kylään vaikka ääri-buddhistimunkit ovat käskeneet hänen lähteä perheineen kylästä kuoleman uhalla.

Lähde: WEA Religious Liberty News ja MKY-viikkoraportti

Itsemurhapommi-isku kirkkoa vastaan Nigeriassa

Kaksi islamistiseen Boko Haram -järjestöön kuuluvaa itsemurhapommittajaa ajoivat räjähteitä sisältävän auton kirkon eteen kesken jumalanpalveluksen 26. helmikuuta. Iskussa seurakuntaa vastaan kuoli yksi ja loukkaantui useita seurakunnan jäseniä. Boko Haramin puhemiehenä esiintynyt mies ilmoitti ryhmän olevan vastuussa iskusta. Boko Haramin tavoitteena on ottaa Nigeriassa käyttöön islamilainen sharia-laki.

Itsemurhaisku tapahtui Nigeriassa Josin kaupungissa Plateaun osavaltiossa. Itsemurhapommittajat murtautuivat kirkon ulkopuolella olleen turvapuomin lävitse aamuisen jumalanpalveluksen ollessa käynnissä. Iskun kohteeksi joutunut seurakunta kuuluu Church of Christ in Nigeria -kirkkokuntaan (COCIN).

”Pommien räjähtäessä näin ainakin yhden kuolleen tytön ja neljä muuta seurakunnan jäsentä jotka olivat loukkaantuneita”, kertoi Yakubu Dutse, samassa rakennuksessa sijaitsevan COCIN:n pääkonttorin talouspäällikkö. Kirkon ulkopuolella päivystäneet turvamiehet avasivat tulen itsemurhapommittajia kohti kun he eivät olleet pysähtyneet käskettäessä. Pommittajien käyttämä auto räjähti tuhoten samalla seitsemän muuta alueella ollutta autoa. Seurakunnan jäsen Felix Apollos kiirehti turmapaikalle vain minuutteja räjähdyksen jälkeen ja kertoi nähneensä viisi kuollutta henkilöä, mutta heidän henkilöllisyytensä on vielä vahvistamatta. Vähintään 38 henkilöä on raportoitu loukkaantuneiksi.

Josin kaupunkia on kuvailtu pohjoisen ja etelän rajana uskonnollisten vastakkainasettelujen suhteen. Useita seurakuntia vastaan on äskettäin isketty Pohjois-Nigeriassa Boko Haramin johdosta. Bornon osavaltiossa Boko Haram murhasi pastori David Usmanin Maidugurin kaupungissa. Yoben osavaltiossa kolmea kirkkorakennusta on pommitettu ja Bauchissa seurakunnan jäsenien kimppuun on hyökätty.

Lähde: www.compassdirect.org ja MKY-viikkoraportti